Teoria druku
Rozdzielczość zdjęć

W zależności od przeznaczenia grafiki reklamowej stosuje się różne rozdzielczości druku. Dla przykładu zdjęcia umieszczone w folderze muszą mieć przynajmniej 300 dpi, grafika do systemów wystawienniczych powinna mieć ok. 75-100 dpi, grafika na billboardy może mieć 25-50 dpi, podczas gdy na elewacje budynków wystarczy rozdzielczość 5-15 dpi.
    Ogólnie mówiąc im większy format grafiki i większa odległość, z której się ją ogląda, tym mniejsza może być rozdzielczość.
    Nie można ściśle powiedzieć ile MB ma mieć plik, bo to zależy od użytej przestrzeni kolorów (RGB czy CMYK), formatu zapisu (TIF czy JPG) i zadanej kompresji pliku (bezstratna LZW czy stratna JPG).

    Trudno też dać jednoznaczną odpowiedź jaką rozdzielczość powinno mieć przysłane do nas zdjęcie, bo ten parametr jest ściśle związany z rozmiarem końcowego obrazu. Wymagamy aby dostarczone zdjęcie miało minimum 75 dpi w skali 1:1.

    Przykład:
    Skanując slajd 3,5 cm z rozdzielczością 2400 dpi możemy zrobić z niego element grafiki 112 cm w wymaganej przez nas rozdzielczości 75 dpi. Jeśli to samo zdjęcie chcieli byśmy użyć jako tło do systemu Network 3x3 panorama (336 cm), to jego rozdzielczość spadłaby do zaledwie 25 dpi, a więc trzykrotnie mniej niż nasze wymagania techniczne! Poza tym przy tak dużych powiększeniach zazwyczaj wyraźnie widać ziarnistość kliszy.

    Skanowanie

    Możemy za darmo skanować zdjęcia potrzebne do projektu, jeśli samemu nie możesz tego zrobić, jednak po zaakceptowaniu projektu (tzn. znając końcowe rozmiary poszczególnych elementów) najlepiej wykonać skanowanie zdjęć jeszcze raz na profesjonalnym skanerze bębnowym, a taka usługa jest już płatna i zależna od ilości MB pliku.

    Retusz

    W końcowej fazie projektu wykonujemy pełny retusz zdjęć - usuwanie pyłków, włosków, plam i rys, wyostrzanie lub zmiękczanie. Dokonujemy również korekcji kolorów i poprawiamy niedoskonałą rzeczywistość.

    Kolory

    Zmorą projektantów jest to, że praktycznie każdy monitor inaczej wyświetla kolory, a każda drukarka inaczej je odwzorowuje na medium. Sytuację pogarsza dodatkowo fakt, że istnieje cała gama technik drukarskich, rodzajów atramentów i materiałów. Sytuację poprawiają specjalne profile kolorystyczne przygotowane do każdego urządzenia, ale nie są one nigdy idealne, ponieważ każde urządzenie odwzorowuje nieco inną przestrzeń kolorów (tzw. gamut).

    Projekty wykonuje się na monitorach działających w przestrzeni RGB, natomiast sama grafika jest często przekształcona na kolory CMYK, które dla większości osób są bardziej intuicyjne i zdecydowanie bliższe dalszemu procesowi druku (np. druk offsetowy). Należy jednak pamiętać, że pewne kolory RGB mogą być trudno lub niedokładnie odtworzone na wydruku CMYK. Nasze maszyny korzystają z 6 kolorów (CMYKLcLm), a więc w trakcie druku następuje kolejna konwersja kolorów. Dodatkowo stosujemy technikę zmiennej kropli atramentu, aby uzyskać lepsze kolory i płynniejsze przejścia w gradientach. Zajmuje się tym specjalny program nazywany RIPem i to w nim właśnie przebiega cały proces konwersji kolorów z wykorzystaniem zdefiniowanych profili.

    Kolor wydruku może się również zmienić za każdym razem po wymianie atramentu lub medium, a nawet w połączeniu ze zmianami w pogodzie (temperatura i wilgotność)! Z tego powodu kłopotliwe staje się późniejsze dodrukowywanie pojedynczych paneli (np. w przypadku uszkodzenia). Trzeba się liczyć z tym, że dodrukowany panel będzie się nieco różnił od pozostałych.

    Jak w takim razie kontrolować kolor?

    Istnieje specjalny próbnik kolorów - Pantone Matching System (PMS), dzięki któremu można określić czy kolor uzyskany na wydruku CMYK jest prawidłowy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kolorów logotypów. Dobrym nawykiem jest również dostarczanie do drukarni wysokiej jakości wydruku próbnego, czyli tzw. cromalinu. Dzięki temu operator maszyny jest w stanie osiągnąć odpowiedni rezultat końcowy.

    Kolor a laminowanie

    Postrzeganie kolorów może się nieco zmienić w połączeniu z laminacją paneli graficznych. Stosujemy najlepsze dostępne na rynku laminaty i zawsze dążymy do tego, aby końcowy rezultat był jak najbardziej zbliżony do najważniejszych kolorów w dokumencie.